مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19110 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

عبادت چند نوع است و كدام يك مُحَصِّل يقين است؟
عبادت دو نوع است: عبادت بدني و عبادت روحي. گرچه عبادت هاي بدني در حصول يقين بي اثر نيست, ليكن عمده در پيدايش يقين عبادت هاي روحي است, يعني مراقب خاطرات بودن و پرهيز كردن از هواجس نفساني و اجتناب از دسايس شيطاني و انس با خاطرات ملكي و استمداد از خاطرات رباني. وگرنه از پيكر عبادت و جسم نماز و روزه و بدنه حج و زكات و مانند آن شهود والا پيدا نمي شود.

قرآن كريم همان طور كه به عبادت بدني تشويق و ترغيب مي كند, به عبادت روحي نيز توجه تام دارد, و به آن اهميت مخصوص مي دهد و جهات متعدد عبادت هاي روحي را, همانند شعبه هاي گوناگون عبادت هاي بدني گوشزد مي كند و راه نفوذ خاطره هاي زيانبار را معرفي و كيفيت حفظ آنها را هم بازگو مي نمايد. هم مي فرمايد: «و إن الشياطين لَيُوحُون إلي أوليائهم» انعام/121.

[شيطان ها به اولياي خودشان الهام مي كنند] و هم مي فرمايد: «إِنَ الذين اتَّقوا إذا مَسهم طائِف مِن الشَيطان تَذكروا فإذا هم مُبصرون» اعراف/201.

انسان هاي پرهيزكار وقتي گرفتار وسوسه هاي شيطان مي شوند به ياد خدا و قيامت مي افتند و ناگهان بينا مي گردند.

بنابراين, طي راه عمل صالح و تهذيب روح است كه انسان را شاهد ملكوت قرار مي دهد, تا اسرار عالم را ببيند و كسي كه عمل صالح ندارد, اسرار هستي را نمي نگرد و در محور وهم به سر مي برد.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 12 (فطرت در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.